ترک ها از این پس تنها می تازند
برگردان از سوسن دادرس برگردان از سوسن دادرس

ژان میشل دو متز، روزنامه فرانسوی اکسپرس

 

یک آمار گیری به تازگی، سرخوردگی فزاینده ترک ها را در برابر متحدان اروپایی و آمریکایی خود تاًیید می کند، از چند ماه پیش تاکنون یک پرسش محافل سیاسی و روشنفکران را بجز پاریس، در واشنگتن، لندن، بروکسل نگران کرده  است: آیا غرب در حال از دست دادن ترکیه می باشد ؟

سنجشی که مؤسسه  فرا آتلانتیک آمریکایی ، بنیاد ژرمن مارشال، در سال 2010 انجام داده است نشان می دهد که از آمریکا و اروپا چهره خوبی در میان مردم ترکیه بجای نمانده است .

میزان محبوبیت باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا از (50 در صد) به (28 در صد)  کاهش یافته است، تنها (17 در صد) از ترک ها مدیریت اوباما را  در برابر بحران ایران تاًیید می کنند، و(24 در صد) به کوشش های او به تحکیم صلح در افغانستان صحه می گذارند.

یک اکثریت ( 48 در برابر 40 درصد) از ترک ها نگران فرضیه یک ایران اتمی نیستند، در حالیکه آمار این نگرانی در آمریکا به (86 در صد) و در اروپا به (79 در صد) می رسد.

در پایان تنها (30 در صد) از ترک ها معتقد به نقش مهم پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) در دفاع از ترکیه می باشند، این آمار در سال 2005  به (52 در صد) می رسید.

هیاهوی پر سرو صدای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا برای (38 درصد) ار ترک ها مثبت ارزیابی می شود، آن ها سال پیش (48 در صد) بودند و در سال 2004 تعداد آنان به (73 در صد) می رسید.

برای اولین بار اکثریت ترک ها معتقدند که بجای اتحادیه اروپا، کشورشان باید روابط نزدیک تری با کشورها خاورمیانه برقرار کند.

این ارقام نشانه بارز چرخش شرقی سیاست ترکیه و گرایش آنکارا بسوی سوریه، عراق و ایران می باشد، که ناشی از ضربه رها شدن ترکیه از سوی واشنگتن در بحران ماه مه گذشته، هنگام حمله ارتش اسراییل به ناوگان کمک رسانی ترک ها به غزه می باشد.

این ها نتیجه عدم پیشرفت درمذاکرات پیوستن ترکیه به اروپا است که امروزسمبل آن در ساحل بُسفر، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه می باشد.

 

13 اکتبر 2010


October 13th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی